Márkajelzés, legyél egyedi!
Évezredes
múltra tekint vissza az a szokás, hogy a kézművesek, a termelők az árujuk
azonosítása érdekében azokat egyedi jelekkel látták el. S évszázadokkal ezelőtt
a középkori céhekkel jelent meg a mesterjegyek, a porcelánjegyek és más
azonosítók alkalmazása.
A mesterjegyek kialakulása egyesek
szerint, már jóval a céhek előtt a római időkben kezdődött, vannak elméletek, amelyek
a nemesi címerek kialakulásához, azok mintájára történő eredet azonosításként
említik meg a kezdeti használatot. A
harcászatban először angol és francia lovagok használtak az első keresztes
háborúban a téves vérontás elkerülése érdekében, ugyanis a lovagok egész testét
teljes páncélzat fedte. A
márkajelzésekről általában elmondható, hogy a megkülönböztetésre, egymástól
függetlenül is egyszerre több területen kezdet kialakulni.
A középkorban először az ötvösök
használtak mesterjegyeket, aztán a kőfaragók az általuk faragott köveket
kőfaragójegyekkel látták el. A kereskedők, kalmárok, pedig a saját árujukat, tulajdonjegyekkel
jelölték meg. Ehhez hasonló jelek voltak a gazda jószágain alkalmazott
metszett, lyukasztott vagy égetett billogok is, amiből a brand kifejezés is
ered. A „márkajelzések” használata, minden egyedi, vagy saját dologra kiterjedt.
A házakat (téglákat) és az árucikkeket is a tulajdonosuk vagy készítőjük
gyakran jelölte meg egyszerű jelekkel (házjegyek, ötvösjegyek, kovácsjegyek,
fazekas jegyek), ezek az adott mesteremberhez kötődő minőség és egyediség, egyfajta
védjegyeivé váltak.
A
mesterjegyek terjedése, a XXIV. századtól a többi polgárt is, arra ösztönözték,
hogy ők is megalkossák a saját szimbólumaikat. Ezeket általában házjegyeknek nevezték, mert rendszerint a polgári ház homlokzatára
helyezték. A mesterségjegy használata az apáról a mesterséget öröklő fiúra
szállt át. Ezeknek a családra jellemző szimbólumoknak az alakja, a kor divatja
szerint néha kicsikét módosult. Ezek a „márkajegyek” általában színtelenek voltak,
vagy a színük nem töltött be jelentésformáló szerepet, mégis fontos jelképeknek
számítottak, mert a használatuk állandó jellegű és öröklődő volt.
Mesterjegyek, márkajelek formai világa
Az őskori ember által használt jelek a
megfigyelt természeti jelenségekhez kapcsolódtak. Ezek többnyire nagyon egyszerűek és
sematikusak voltak, nap és a csillagok alakja jelent meg bennük, de lehetett
fúrt lyuk vagy a kígyózó, hullámzó mozgás képe is. A legkorábbi szimbolikus
jelnek, a körbe húzott keresztet és a rombusz alakot tartjuk. Az ősidők formarendszere, elsősorban a
varázsláshoz és az ősember hiedelemvilágához kapcsolódott.
Az elszórtan ma is élő természeti népekhez hasonlóan
a mágia volt jellemző az ősember hitvilágára. A mágia szerint létezik egy
láthatatlan erő, amely mindenütt jelen van, ennek az erőnek a megismerésére és
uralására törekedett az őskori ember. A
puszta megfigyeléseken alapuló meggyőződéseiknél, sokkal többre becsülték a
rájuk hagyott történeteket, mítoszokat. A természetfeletti erőket is ilyen
történetekkel próbálták befolyásolni, ezt szolgálták a szertartások és többek
között a barlangrajzok is. A mágikus világkép nemcsak a természeti emberre, de
a gyerekek képzeletvilágára is jellemző. Dolgokat, tárgyakat vagy akár ismert
személyeket is a képzeletükben emberfeletti hatalommal ruháznak fel. Ezektől az
elképzelt gyermeki történetektől, már csak egy lépés a mítosz, azok a történetek,
amelyek megalapozták az emberiség kultúráját.
A középkori elterjedéssel párhuzamosan,
mesterségenként és tájegységenként is elkezdődött az emberek által használ
jegyek rendszerének a kialakulása. A
mesterjegyek tekintetében ma a szakértők megkülönböztetnek ókori vagy kora
középkori vonalas alakzatokat, a pajzs alakokba foglalt középkori stilizált
jeleket, és a késő középkori képszerű jeleket (például a Kasza, a Kard, Életfa,
az Ökörfej, a Kulcs vagy az Olló alakúakat.
A
használati eszközökre kerülő jelzések másik csoportja, amit a magyar
hagyományokban is felfedezhetünk a népi díszítések. Itt az egyedi díszítések, a szépítő szándék mellett
századokon keresztül magukban hordozták az áldó, védő és a szerelmes
üzeneteket, a boldogság és a szerencse jelképeit. Tudjuk, hogy a magyar
népművészetben a tulipán is a szív jele, így Csokonai Vitéz Mihály verse, a „Tartózkodó
kérelem” is, melynek első változata még a „Tulipánthoz” címet viselte, így írja
újra ezt a szimbólumot. A faág és a fa
mint az ,,Életfa" jele az egészségre és az öröklétre utalt, a Nap és a
csillagok a boldogságot és a fényes jövőt jelképezték.
Így
nyugodtan elmondható, hogy amióta az emberiség létezik, a saját alkotások, a
saját világok azonosítására mindig használt, valamilyen jegyet, szimbólumot,
amit az általa készített, vagy általa használt tárgyakba, mint márkajelek
bekerültek.